Open tools
Open share menu
Vuosikertomus 2013

Kauppa paikallisena toimijana

Paikallisuus ja K-kauppiaat ovat K-ryhmän kilpailuetuja. Kauppiasyrittäjä rakentaa valikoimansa joustavasti paikallisen yhteisön ja asiakkaiden tarpeiden mukaan. Ketjun yhteistä valikoimaa täydennetään paikallisilta tuottajilta ostettavalla lähiruoalla. Kauppa hoitaa monilla paikkakunnilla myös yleishyödyllisiä palveluja.

Aluetoimintaa Suomessa johtavat Keskon aluejohtajat, joiden tärkein tehtävä on kaikkien toimialojen alueellisten kauppapaikkahankkeiden suunnittelu ja läpivienti. Vuoden 2015 alusta alkaen Kesko vahvistaa alueellista ja paikallista toimintaansa. Keskon vaikuttavuutta maakunnissa lisätään erityisesti vahvistamalla kauppaketjujen roolia.

Lue lisää aluetoiminnasta.

Kauppiasliiketoimintamalli on joustava

K-ryhmän pääasiallinen toimintamalli Suomessa on ketjuliiketoimintamalli, jossa itsenäiset K-kauppiaat harjoittavat vähittäiskauppaa Keskon vähittäiskauppaketjuissa. Kilpailuetua saadaan yhdistämällä systemaattinen ketjutoiminta ja yrittäjyyteen perustuva K-kauppiastoiminta.

Kauppiasliiketoimintamallissa Kesko luo ketjutoiminnallaan kauppiasyrittäjilleen ensiluokkaiset puitteet palvella asiakasta mahdollisimman hyvin. K-kauppiasyrittäjä toteuttaa ketjukonseptia ja vastaa kauppansa johtamisesta, asiakastyytyväisyydestä, henkilökunnasta ja liiketoiminnan tuloksellisuudesta.

Kauppiasliiketoimintamallin vahvuutena on se, että kauppias pystyy toimimaan joustavasti paikallisen asiakaskuntansa tarpeiden mukaan. Vaikeissa talouden suhdanteissa liiketoimintamalli on osoittautunut ketteräksi, sillä yksityisyrittäjänä kauppias voi reagoida nopeasti ja tehokkaasti tilanteiden niin vaatiessa.

Monet kauppiaat ovat Keskon suuria osakkeenomistajia ja siksi kantavat vastuuta paitsi oman yrityksensä myös Keskon menestyksestä laajemmin. Keskon hallituksessa on kolme kauppiasjäsentä, joista yksi on hallituksen puheenjohtaja.

 

Vuoden 2015 alussa:

  • K-kauppiaita Suomessa: 1 154
  • Uusia K-kauppiaita: 48 (30 miestä ja 18 naista)
  • K-kauppiaiden keski-ikä: 46 vuotta (nuorin 25-vuotias, vanhin 91-vuotias)
 
Kauppias on läsnä paikallisyhteisössä

Kaikissa K-ryhmän ruoka-, rauta- ja maatalouskaupoissa Suomessa toimii K-kauppiasyrittäjä. Suuri osa K-kaupoista on perheyrityksiä, joissa molemmat puolisot työskentelevät K-kauppiaina.

Yli 900 K-ruokakaupan muodostama K-ruokakauppaverkosto on kattava. Noin puolet Suomen väestöstä asuu alle kilometrin päässä K-ruokakaupasta. Ruokakaupan tarjoamat palvelut kattavat lähes kaikki Suomen kunnat ja K-ruokakaupoissa käy päivittäin noin 900 000 asiakasta.

K-kauppiaat vaikuttavat paikallisesti esimerkiksi toimimalla järjestöissä, luennoimalla oppilaitoksissa ja järjestämällä asiakasraateja ja -iltoja.

Paikalliset valikoimat asiakkaiden toiveiden mukaan

Kauppias on läsnä asiakkaidensa arjessa ja rakentaa asiakkaidensa tarpeita vastaavan valikoiman ja palvelun heidän toiveitaan kuunnellen.

Paikalliset tarpeet huomioidaan yksilöllisesti; K-supermarketin valikoima esimerkiksi Helsingin itäisissä lähiöissä, joissa asuu paljon maahanmuuttajia, ja Savon kesämökkikunnissa on hyvin erilainen.

Kotimaiset tuotteet ja Sinivalkoinen Jalanjälki -kampanja näkyivät vuoden 2014 aikana K-ruokakaupoissa sekä Anttila- ja Kodin1-tavarataloissa.

Noin 80 % K-ruokakaupoissa myytävistä tuotteista on valmistettu Suomessa. Kotimaisten valmistajien merkkituotteet ovat K-ruokakaupoissa laajasti esillä.

Pirkka-sarjasta löytyy yli 1 000 suomalaista tuotetta, joista 400 tunnistaa tuotepakkauksessa olevasta alkuperämerkinnästä. Pirkka-sarjan tuoretuotteiden, lihojen ja lihajalosteiden sekä maitojen ja kermojen kotimaisuusaste on lähes 100 %.

Pirkka-sarjassa on:

  • Hyvää Suomesta -joutsenmerkittyjä tuotteita 238
  • Sirkkalehti-merkittyjä tuotteita 47
  • Avainlippu-tuotteita 86

Pirkka-tuotteita valmistetaan lähes 160 yrityksessä ympäri Suomen. Pirkka-tuotteiden valmistaminen tarjoaa monelle alueelliselle yritykselle mahdollisuuden laajentaa oma markkinansa koko valtakunnan laajuiseksi.

Kauppiaat täydentävät ketjun yhteistä valikoimaa paikallisilta tuottajilta ostettavalla lähiruoalla. Paikallisilta tuottajilta ostetaan esimerkiksi vihanneksia, juureksia ja leipää. K-kauppiaiden suorat ostot Suomen maakunnista vuonna 2014 olivat 567 miljoonaa euroa.

Kyläkaupoista kuntien kumppani

Varsinkin kasvukeskusten ulkopuolella kauppa voi tarjota yleishyödyllisiä palveluita, joiden saatavuus muuten saattaa olla hankalaa.

Vuoden 2014 aikana Ruokakesko kehitti posti- ja pakettipalvelukonsepteja ja verkostoa yhteistyössä Postin ja Matkahuollon kanssa palvelemaan asiakkaita paremmin.


Vuonna 2014 K-ruokakauppojen yhteydessä oli:

  • 160 asiamiespostia ja 137 pakettiautomaattia
  • 17 apteekin palvelupistettä
  • 8 Matkahuollon asiamiestoimipaikkaa ja 4 pakettipistettä
  • yli 700 kaupassa käteisen rahan nostopalvelu 

Vuosina 2013−2015 käynnissä olleessa kuntien kehittämishankkeessa oli mukana 12 kyläkauppaa ja kuntaa. Tulevaisuuden kyläkaupalla nähdään suuria mahdollisuuksia esimerkiksi kuntien sosiaalitoimen kumppanina ja kotihoidon tukena väestön vanhetessa. Kauppa voi tarjota esimerkiksi sairaanhoitajan palveluja, remonttipalveluja ja vanhusten ruokapalvelua.

Lue lisää: kyläkauppojen kehittämishankkeesta Kehittyvä kauppa -lehdestä.

Tukea paikallisille urheiluseuroille

Lasten ja nuorten tukeminen on Keskon ja K-kauppojen sponsoroinnin pääpainopiste.

K-Plussan sponsorointipalvelu kannustaa ja tukee kauppiaita paikallisessa hyväntekeväisyys- ja sponsorointityössä. Vuonna 2014 K-kauppiaat tukivat 332 urheiluseuraa tai -joukkuetta Suomessa.

Vuoden 2014 lopussa K-ruokakaupat ja Koripalloliitto solmivat yhteistyösopimuksen. Koripalloliitto, koripalloseurat ja paikalliset K-ruokakaupat järjestävät vuoden 2015 aikana alakouluikäisille koripallotapahtumia ja Pikkusudet-koriskouluja ympäri Suomen. Tavoitteena on edistää lasten, nuorten ja perheiden hyvinvointia ja kannustaa nuoria liikkumaan.


 

CASE: LÄHIRUOKATREFFIT YHDISTÄVÄT

 

Suomalaisuus oli yksi K-ruokakauppojen pääteemoista vuonna 2014. Sinivalkoinen jalanjälki -kampanjassa haluttiin edistää suomalaisten tuotteiden myyntiä K-ruokakaupoissa.

Ruokakeskon ja Ruokatiedon järjestämien Lähiruokatreffien avulla paikallisten tuotteiden tarjontaa lisättiin K-ruokakaupoissa ja sitä kautta tuettiin suomalaista työtä. Tilaisuuksissa paikallisten alueiden K-ruokakauppiaat ja lähiruokayrittäjät tapasivat toisensa, jolloin päästiin verkostoitumaan ja neuvottelemaan yhteistyöstä. Lähiruokatreffit järjestettiin kesällä 2014 Naantalissa, Oulussa, Kuopiossa, Seinäjoella, Vantaalla ja Tampereella.

- Tutustuin moniin uusiin tuottajiin ja mielenkiintoisiin tuotteisiin. Esimerkiksi riihikoskelaisen Riihipuodin erinomaiset luomuhiutaleet ja -jauhot herättivät mielenkiintoni ja aion keskustella tuotteiden ottamisesta valikoimiin, kertoi Lähiruokatreffeihin osallistunut kauppias Sami Toivonen Naantalin K-supermarket Ukko-Pekasta. Riihipuodin tuotteet tulivat Lähiruokatreffien jälkeen myyntiin K-supermarket Ukko-Pekkaan.

K-kauppiaiden suorat ostot Suomen maakunnista olivat yhteensä 567 miljoonaa euroa vuonna 2014.

Lähiruokatreffejä jatketaan keväällä 2015 kuudella eri puolilla Suomea järjestettävällä Lähiruokatreffit-tilaisuudella.

 

 

CASE: LUODAAN YHDESSÄ LISÄÄ TYÖTÄ SUOMEEN

 

Mikäli jokainen suomalainen ostaisi kuukaudessa 10 eurolla lisää suomalaisia tuotteita ja palveluita, syntyisi tähän maahan 10 000 työpaikkaa vuodessa.

Vuoden 2014 alussa käynnistettiin laaja kampanja suomalaisen työn puolesta, ja se sai nimekseen Sinivalkoinen jalanjälki. Mukana ovat Suomalaisen Työn Liitto, K-ryhmän kaupat (K-citymarketit, K-supermarketit, K-marketit, K-extrat, Anttilat ja Kodin Ykköset) ja suuri joukko suomalaisia elintarvikevalmistajia ja käyttötavarateollisuutta.

Sinivalkoinen jalanjälki -kampanja vahvisti ensimmäisen vuotensa aikana suomalaisuuden merkitystä arjen kulutusvalintoja tehdessä.

– Suomalaiset ovat selvästi heränneet pohtimaan ostamiensa tuotteiden alkuperää, ja suomalaisuus kiinnostaa nyt kuluttajia vahvasti. Ilmiö näkyy varsinkin elintarvikkeissa, sillä joulukuussa 2014 tehdyssä kyselyssä 71 prosenttia suomalaisista kertoi valitsevansa aina tai useimmiten kotimaisen elintarvikkeen. Kampanjan alkaessa maaliskuussa 2014 vastaava luku oli 62 prosenttia, kertoo toimitusjohtaja Tero Lausala Suomalaisen Työn Liitosta.

Sinivalkoinen jalanjälki -kampanja jatkuu vuonna 2015 ja laajenee K-ruokakauppojen lisäksi K-rauta- ja Rautia-kauppoihin.

Ruokakeskon tavoitteena on saada Sinivalkoinen jalanjälki näkymään, tuntumaan ja kuulumaan kaikissa K-ruokakaupoissa vuoden aikana.

– Suomalaisella ruoalla on asiakkaillemme yhä tärkeämpi merkitys, kuten Suomalaisen Työn liiton tutkimustuloksetkin osoittavat. K-ruokakauppiaiden vähittäismyynnistä lähes 80 prosenttia koostuu suomalaisista tuotteista, joten jo astuessaan K-kauppaan asiakas tekee ensimmäisen valinnan suomalaisen työn tukemiseksi, kertoo Ruokakeskon tavarakaupan johtaja Ari Akseli.