Open tools
Open share menu
Vuosikertomus 2013

Rauta- ja erikoiskauppa

Vuoden 2015 alussa aloittanut rauta- ja erikoiskaupan toimiala tarjoaa asiakkailleen Suomen laajimmat rauta- ja sisustuskaupan, vapaa-ajan kaupan sekä maatalouskaupan tuotteiden valikoimat sekä hyvin saavutettavan kauppaverkoston, verkkokaupat ja sähköiset palvelut. Rauta- ja erikoiskaupalla on toimintaa kahdeksassa maassa. Lisäksi toimialaan sisältyi Anttila Oy, joka myytiin 16.3.2015.

Uudella toimialalla tavoitellaan kilpailukyvyn lisäämistä ja kannattavuuden parantamista, jotka syntyvät muun muassa konseptien uudistamisesta ja tukitoimintojen yhdistämisestä. Kaikissa rauta- ja erikoiskaupan kaupoissa yhtenäistetään asiakaskokemusta ja parannetaan näin asiakastyytyväisyyttä. Tavoitteena on tarjota asiakkaille aiempaa vaivattomampi monikanavainen asiointikokemus kivijalka- ja verkkokaupoissa.

Rauta- ja erikoiskaupalla on toimintaa Suomessa, Ruotsissa, Norjassa, Virossa, Latviassa, Liettuassa, Venäjällä ja Valko-Venäjällä. Henkilöstömäärä vuoden 2014 lopussa oli noin 14 000. Rautakesko on Euroopan viidenneksi suurin yritys rakentamisen ja kodin kunnostamisen markkinoilla.

Toimialan ketjut ovat K-rauta, Rautia, K-maatalous, Byggmakker, Senukai, OMA, Intersport ja Budget Sport, Asko ja Sotka, Musta Pörssi sekä Kookenkä. Rautakesko Yrityspalvelu palvelee rautakaupan suuria yritysasiakkaita.

Kattavan kauppapaikkaverkoston lisäksi asiakkaille on tarjolla useita verkkokauppoja ja monikanavaisia sähköisiä palveluita. Keskitetyllä sähköisten palveluiden ja verkkokauppojen kehityksellä saavutetaan merkittäviä synergiaetuja kaikille ketjuille.


Merkittävimpiä verkkokauppoja ovat Intersport.fi, Budgetsport.fi ja Mustaporssi.fi. Paikallisilla rautakaupoilla Suomessa on myös omia verkkokauppoja. Asiakkaiden asiointia helpottavat sähköiset palvelut kuten erilaiset kodin remontoinnin suunnitteluohjelmat, menekkilaskurit ja mobiiliapplikaatiot.

Omat merkit Cello, PROF ja FXA tarjoavat rauta- ja sisustuskaupan asiakkaille luotettavia ja edullisia tuotteita.

Rauta- ja erikoiskaupan kilpailuedut:
  • Asiakastarpeisiin perustuvat ketjukonseptit ja palvelukokonaisuudet
  • Kattava myymäläverkosto ja laajat sähköiset palvelut
  • Verkon ja perinteisen kauppaverkoston tehokas yhdistäminen
  • Ammattitaitoinen asiakaspalvelu myymälässä ja sähköisissä kanavissa
  • Tunnetut ja luotetut kauppaketjut sekä tuotebrändit
  • Tehokas hankinta ja logistiikka
  • Kansainvälisesti yhtenäiset toimintamallit

Strategiset painopisteet
Strateginen tavoite Tehtiin 2014
Mitä tehdään seuraavaksi
Myynnin ja kannattavuuden parantaminen kaikissa ketjuissa: K-rauta, Rautia, K-maatalous, Byggmakker, Senukai, OMA, Intersport, Budget Sport, Asko, Sotka, Musta Pörssi ja Kookenkä. Vertailukelpoinen vähittäismyynti paikallisissa valuutoissa kasvoi kaikissa Rautakeskon ulkomaan ketjuissa: K-rauta (Ruotsi, Viro, Latvia ja Venäjä) Byggmakker, Senukai ja OMA. Kaikki Rautakeskon ulkomaan ketjut paransivat myös kannattavuuttaan.
Suomen Intersportin ja Budget Sportin sekä Askon ja Sotkan tulokset säilyivät hyvällä tasolla.
Jatketaan kehitystyötä myynnin ja kannattavuuden kasvattamiseksi kaikissa ketjuissa muun muassa konsepteja uudistamalla osana uutta toimialarakennetta.
Verkkokauppojen ja sähköisten palveluiden edistäminen kaikissa ketjuissa. Verkkokauppoja ja uusia sähköisiä palveluita otettiin käyttöön. Rautakaupan Tilaa verkosta, nouda kaupasta -palvelu avattiin. Intersport.fi-verkkokauppa avattiin.
Tuote-, hinta- ja saatavuustietoja tuotiin verkkoon yhä laajemmin ja verkkokauppojen valikoimia laajennettiin.
Uusia verkkokauppoja avataan ja sähköisiä palveluja otetaan käyttöön. Rautakaupan Tilaa verkosta, nouda kaupasta -palvelua laajennetaan kotiintoimituksiin.
Kaupan prosessien tukeminen ja yhtenäisten ydintoimintojen hakeminen tehokkuuden ja kannattavuuden parantamiseksi Rautakeskossa. Strategian mukaiset toimet ovat olleet tuloksellisia ja kannattavuus on parantunut merkittävästi. Aloitettuja kannattavuutta ja tehokkuutta lisääviä toimenpiteitä
jatketaan koko toimialalla. Toiminta painottuu toimialan sisäisten synergioiden hakemiseen.
Yhteisen ydinvalikoiman
toteuttaminen Rautakeskossa.
Valikoimien yhtenäistäminen on edennyt suunnitellusti. Kehitetään valikoimatyötä koko toimialalla.
 

Tiesitkö että:

  • Intersport Club on Intersportin asiakasohjelma. Intersportin lanseeraamat sähköiset lajiohjelmat ovat saaneet suuren suosion asiakkaiden keskuudessa.
  • NetAnttila valittiin vuonna 2014 Suomen parhaaksi verkkokaupaksi Suomen Digimenestyjät 2014 -tutkimuksessa.
  • Sotkalla on Suomen huonekalualan suurin Facebook-yhteisö.
 

Rauta- ja sisustuskauppa

K-rauta

Kansainvälinen K-rauta tarjoaa rakentamisen, remontoinnin, pihan ja puutarhan sekä sisustamisen ja kodin kalustamisen tuotteet ja palvelut kuluttaja- ja ammattiasiakkaille. K-rautoja on viidessä maassa. Suomessa kaikissa K-raudoissa toimii kauppiasyrittäjä.

Rautia

Rautia palvelee erityisesti rakentajia, remontoijia ja rakennusalan ammattilaisia Suomen laajimmalla rautakauppaverkostolla. Kaikissa Rautia-kaupoissa toimii kauppiasyrittäjä.

K-maatalous

Suomessa maatalousasiakkaita palvelee kattava K-maatalous-kauppojen kauppaverkosto. K-maatalous-kauppiaiden asiakkaita ovat maatalousyrittäjät, koneurakoitsijat sekä hevosalan ammattilaiset ja harrastajat. Useat K-maatalous-kaupat toimivat Rautia-kaupan yhteydessä.

Byggmakker

Byggmakker on Norjan keskeinen rautakauppatoimija, joka tarjoaa koko maan kattavan kauppaverkoston ja erittäin vahvan ammattiasiakasosaamisen. Pääosa Byggmakker-kaupoista toimii kauppiasmallilla.

Senukai

Senukain kaupat tarjoavat asiakkailleen lähes kaikki rakentamisen ja asumisen tuotteet Liettuassa.

OMA

OMA on Valko-Venäjän suurin rautakauppaketju.

Rautakesko Yrityspalvelu

Rautakesko Yrityspalvelun asiakkaita ovat valtakunnalliset ja suuret alueelliset rakennusliikkeet, kiinteistöhuoltoyhtiöt, taloteollisuus ja muut yritysasiakkaat. Yrityspalvelun vahvuutena ovat laajat rautakauppatuotteiden valikoimat ja kiinteä yhteistyö K-rauta- ja Rautia-verkostojen kanssa, joiden kautta varastotoimitukset kulkevat.

Asko

Asko tarjoaa kodinsisustajalle laajan valikoiman huonekaluja ja sisustustarvikkeita sekä luotettavaa palvelua. Askolla on kauppoja Suomessa ja Virossa sekä Virossa myös verkkokauppa.

Sotka

Sotka tarjoaa asiakkailleen huonekalujen ja sisustustarvikkeiden laajat ja edulliset valikoimat. Sotkalla on Suomessa ja Virossa kauppoja ja verkkokauppa.

Erikoiskauppa

Intersport, Intersport.fi

Intersport-ketjun kaupoista ja verkkokaupasta asiakas saa tarvitsemansa tuotteet ja välineet urheiluun, kuntoiluun ja vapaa-aikaan Suomessa ja Venäjällä. Venäjällä Intersportin kaupat sijaitsevat pääosin Pietarin ja Moskovan alueilla.

Budget Sport, Budgetsport.fi

Budget Sport -kaupat tarjoavat urheilukaupan tuotteita liikuntaan, ulkoiluun ja vapaa-aikaan helposti ja edullisesti. Asiakkaita palvelee myös monipuolinen Budgetsport.fi-verkkokauppa.


Musta Pörssi, Mustaporssi.fi

Musta Pörssi -verkkokauppa tarjoaa asiakkailleen kodintekniikkatuotteet sekä niihin liittyvät palvelut.

Kookenkä, Kookenka.fi

Kookenkä on Suomen suurin koko perheen kenkäkauppaketju. Kookengällä on myös verkkokauppa.

Markkinat

Rauta- ja sisustuskaupan markkinat maittain ja niiden kehitys edelliseen vuoteen verrattuna (vähittäiskauppa, alv 0 %)

Rauta- ja sisustuskaupan koko toimialueella markkinat ovat noin 30 mrd. euroa*
Suomi 3,1 mrd. euroa (-4,2 %), (RaSi ry)
Ruotsi 3,6 mrd. euroa (1,7 %), (HUI)
Norja 4,1 mrd. euroa (4,7 %), (Virke)
Viro 0,3 mrd. euroa (8,0 %)*
Latvia 0,4 mrd. euroa (4,0 %)*
Liettua 0,5 mrd. euroa (6,0 %)*
Venäjä 16,1 mrd. euroa (2,5 %), (PMR)
Valko-Venäjä 0,7 mrd. euroa (0,0 %)*

Kodin sisustaminen ja huonekalukauppa noin 1,5 mrd. euroa (-2,4 %)

Maatalouskaupan markkinat Suomessa

Maatalouskaupan markkinat ovat noin 1,9 mrd. euroa (0 %)*

Erikoiskaupan markkinat Suomessa ja niiden kehitys edelliseen vuoteen verrattuna (vähittäiskauppa, alv 0 %)
Urheilukauppa noin 0,8 mrd. euroa (0 %), (oma arvio ja TMA)
Kodinelektroniikan ja viihteen markkinat noin 1,8 mrd. euroa (-2 %), (Kotek ja oma arvio)
Jalkinekauppa noin 0,4 mrd. euroa (-5,2 %), (oma arvio ja TMA)

* Keskon oma arvio


Markkinaosuudet

Rautakauppa

Suomi 40 % (RaSi ry). Pääkilpailijat: Starkki, Kodin Terra, S-rauta, Agrimarket, Bauhaus
Ruotsi 6 %*. Pääkilpailijat: Bauhaus, Byggmax, Beijer Bygg ja Hornbach
Norja 17 % (Virke, oma arvio). Pääkilpailijat: Monter/Optimera, Maxbo, Coop ja XL Bygg
Viro 23 %*. Pääkilpailijat: Ehitus ABC, Bauhof, Espak ja Bauhaus
Latvia 14 %*. Pääkilpailijat: Depo DIY ja Kursi
Liettua 30 %*. Pääkilpailijat: Ermitazas ja Moki-Vezi
Luoteis- ja Keski-Venäjä 7 %* (Pietari ja Moskova). Pääkilpailijat: Leroy Merlin, OBI, Castorama, Maxidom, Metrika
Valko-Venäjä 10 %*. Pääkilpailijat: Novoselkin, Materik

Maatalouskauppa

Suomi 27 %*.
Pääkilpailijat: DLA / Danish Agro (Agrimarket), Turun Konekeskus/Konefarmi, Raisioagro

Urheilukauppa

Intersport, Budget Sport ja Kesport
Suomi 33 %*
Kilpailijat: Sportia, Top Sport, Stadium, tavaratalot ja hypermarketit sekä muut urheilun erikoisliikkeet

Huonekalukauppa

Asko ja Sotka
Suomi 23 %*
Kilpailijat: huonekaluliikkeet

Kodintekniikkakauppa

Musta Pörssi ja Musta Pörssi Partneri
Suomi 1 %*
Kilpailijat: kodintekniikan erikoisliikkeet, hypermarketit ja verkkokaupat

Kenkäkauppa

Kookenkä ja Kenkäexpertti
Suomi 10 %*
Kilpailijat: muut erikoisliikkeet, tavaratalot, hypermarketit, urheilukaupat ja verkkokaupat

* Keskon oma arvio


Rauta- ja erikoiskauppa lukuina
 

Lukumäärä

Myynti (alv 0 %),

milj. €

Vähittäismyynti ja kauppojen lukumäärät

2014

2013

2014

2013

K-rauta*

42

42

560

565

Rautia*

96

99

443

460

Rautakesko Yrityspalvelu

   

187

187

Asko

36

36

91

93

Sotka

50

49

97

102

Anttila-tavaratalot*

26

31

218

263

Kodin1-sisustustavaratalot*

13

13

97

116

Intersport*

62

63

195

212

Budget Sport*

12

11

41

41

Musta Pörssi*

1

6

18

32

Kookenkä*

44

46

35

37

K-maatalous**

81

83

463

460

Muut***

79

88

77

78

Suomi yhteensä

542

567

2 522

2 649

K-rauta, Ruotsi

20

20

197

207

Byggmakker, Norja

82

91

671

720

Muut Pohjoismaat yhteensä

102

111

868

927

K-rauta, Viro

8

8

78

69

K-rauta, Latvia

8

8

53

52

Senukai, Liettua

19

18

317

266

Anttila, Baltia (NetAnttila)*

3

3

6

6

Asko ja Sotka, Viro*

10

10

9

8

Baltia yhteensä

48

47

462

401

K-rauta, Venäjä

13

13

250

272

Intersport, Venäjä

19

21

15

18

OMA, Valko-Venäjä

11

10

125

106

Venäjä ja Valko-Venäjä yhteensä

43

44

390

396

Rauta- erikoiskauppa ulkomaat yhteensä

193

202

1 720

1 724

Rauta- ja erikoiskauppa yhteensä

735

769

4 242

4 373

* sisältää verkkokaupan

 

** vuonna 2014 Rautioista 46 oli samalla K-maatalouskauppoja. Vuonna 2013 Rautioista 47 oli samalla K-maatalouskauppoja

 

*** lukuihin sisältyy 30 rautakauppaa, 16 Kenkäexpertti-liikettä, 29 Kesport-liikettä ja 4 Musta Pörssi -partneriliikettä

 
         
 
       

Rauta- ja erikoiskaupan avainluvut

   

2014

2013

Liikevaihto

 

Milj. €

3 324

3 440

Liikevoitto

 

Milj. €

-52,6

-5,3

Liikevoitto ilman kertaluonteisia eriä

 

Milj. €

-0,3

-10,2

Liikevoitto liikevaihdosta ilman kertaluonteisia eriä

 

%

0,0

-0,3

Investoinnit

 

Milj. €

71

51

Sidottu pääoma

 

Milj. €

876

925

Sidotun pääoman tuotto ilman kertaluonteisia eriä

 

%

0,0

-1,1

Henkilökunta keskimäärin

   

12 105

11 854

         

Kiinteistöt

   

2014

2013

Omistuskohteet, pääomat

 

Milj. €

430

432

Omistuskohteet, pinta-ala

 

1 000 m²

450

448

Vuokrakohteet, vuokravastuu

 

Milj. €

745

821

Vuokrakohteet, pinta-ala

 

1 000 m²

1 153

1 191

         
         

 


CASE: VASTUULLISUUS NÄKYVIIN RAUTAKAUPASSA

 

 

Rautakeskon K-trainee Mirjana Stenbom koordinoi K-vastuullisuuskonseptin käyttöönottoa K-rauta Vantaanportissa.

K-ryhmän rautakaupat auttavat asiakkaita tekemään vastuullisia valintoja

Uusi K-vastuullisuuskonsepti otettiin käyttöön K-ryhmän rautakaupoissa Suomessa vuoden 2014 aikana. Konseptin avulla vastuullisuusasiat tuodaan lähemmäksi asiakasta. Henkilökunta on koulutettu opastamaan vastuullisuusasioissa, ja vastuullisen hankinnan periaatteet on määritelty ja otettu käyttöön. Asiakkaille tarjotaan tietoa tuotteiden vastuullisuudesta muun muassa hyllymerkintöjen ja vastuullisuustaulujen avulla.

Vastuullisuusosaaminen on osa hyvää asiakaspalvelua, joka on tunnistettu K-ryhmän rautakauppojen kilpailueduksi.

− Tähtäämme siihen, että asiakas saa mahdollisimman suuren hyödyn. Oikeiden tuotevalintojen lisäksi asiakas saa meiltä asennus- ja hoito-ohjeet. Tarvittaessa myös avaimet käteen -toimitus onnistuu. Lopputuloksena on vastuullisista, laadukkaista tuotteista muodostuva toimiva ja pitkäikäinen kokonaisuus, Rautakeskon ympäristöpäällikkö Jesse Mether sanoo.

K-vastuullisuuskonsepti otettiin käyttöön ensimmäisenä K-ruokakaupoissa vuonna 2013. Vuoden 2014 aikana konsepti otettiin käyttöön K-raudoissa ja sen vienti aloitettiin Rautia-ketjun kauppoihin. Vuoden 2015 aikana se tulee näkyviin kaikissa Rautioissa sekä K-maatalous-ketjussa.

Katso lisää rautakauppojen vastuullisuudesta: 

 

 

CASE BYGGMAKKER: VEROHELPOTUKSIA ENERGIATEHOKKUUTTA PARANTAVILLE

 

Globaali ilmastonmuutos on lisännyt erityisesti tarvetta kohentaa vanhojen asuntojen kuntoa ja varustaa niitä paremmin Norjan kylmien talvien ja sään ääri-ilmiöiden varalta. Byggmakker, Rautakeskon rautakauppaketju Norjassa, on tiiviissä yhteistyössä ympäristöjärjestöjen ja muiden rakennustarvikealan toimijoiden kanssa useiden vuosien ajan esittänyt toivomuksia verohelpotuksista, jotka kohdistuisivat yksityistaloihin tehtäviin energiatehokkuuden parantamishankkeisiin.

Byggmakkerin vuonna 2014 tekemässä tutkimuksessa kysyttiin lähes 2 000 norjalaisen mielipiteitä kotiensa energiatehokkuudesta.

- Tutkimuksen tarkoituksena oli osoittaa Norjan päättäjille, että useimmat kansalaiset ovat kiinnostuneita asiasta ja ovat sitä mieltä, että kotien energiatehokkuuden parantamiseen on suurta tarvetta. Lähetimme raportin lähes 200 päättäjälle ja vaikutusvaltaiselle henkilölle, ja se sai hyvän vastaanoton, sanoo Byggmakkerin toimitusjohtaja Knut Strand Jacobsen.

Yleisimpinä kohteina ikkunat, ovet ja ullakot

Raportti osoittaa, että kuusi kymmenestä asunnonomistajasta harkitsisi energiatehokkuutta lisääviä toimia kodeissaan, jos hallitus ottaisi käyttöön uuden verohelpotusjärjestelmän.

Kun vastaajilta kysyttiin, mitkä energiatehokkuutta lisäävät toimenpiteet olisivat heille ajankohtaisimpia, mikäli ne olisivat verohelpotuksen piirissä, kärkeen ylsi ikkunoiden vaihtaminen (42 %). Seuraavina tulivat ullakon eristäminen (25 %), ilmalämpöpumpun hankinta ja ovien vaihtaminen (24 %), katon eristäminen (20 %), lattian eristäminen (19 %) ja uunin vaihtaminen (15 %).


Jatkuvaa painetta hallituksen suuntaan

Strand Jacobsenin mukaan Byggmakker ei ole luopunut toivosta verohelpotusasian suhteen.

- On myönteistä, että Norjan hallitus on lisännyt taloudellista tukea nykyiselle järjestelmälle. Hallitus on luvannut ottaa verohelpotusjärjestelmän vielä tarkemmin arvioitavaksi. Tulemme jatkamaan työtämme ja annamme heille hyviä perusteita ja todisteita tällaisen järjestelyn hyödyistä kuluttajille, rakennusalalle ja ilmastolle, sanoo Strand Jacobsen.